Kā Henrijs Fords izveidoja Auto industriju?

Henrija Forda vārds es domāju, ka nav nevienam svešs, jo, pat tie, kas nezina šo cilvēku un nav lasījuši informāciju, par to, kā viņš izveidoja uzņēmumu “Ford”, zina Ford ražotās mašīnas sākot no Ford Mustanga līdz pat Ford vieglajām un smagajām mašīnām. Bet pats stāsts, kā šis cilvēks izveidoja visu moderno Auto industriju ir pilns ar neparedzētiem pavērsieniem un faktiem, ko mēs vairs nekad neuzzināsim, jo tas viss notika 19 gadsimta beigās un 20 gadsimta sākumā.

Henrijs pats pa sevi bija vienkāršs zēns, kas piedzima Fermeru ģimenei Wiliamam un Merijai Fordiem. Henrijs jau no tīņu vecuma sāka darboties ar dažādām tehnoloģijām, un pamatā viņam interesēja dažādi mehānismi, kā pulksteņi citas līdzīgas lietas, kas noveda viņu pie inženiera karjeras. Henrijs sāka savu karjeru Edisona uzņēmumā, kur viņš ātri vien kļuva par augstākā ranga inženieri, kas ļāva viņam pievērsties vairāk lietām, kas viņu interesēja – proti iekšdedzes dzinējiem.

Interesanti ir tas, ka Henrijs savu īsto karjeras briedumu sasniedz tikai pēc 30 gadu vecuma, un savu slavas virsotni un Forda uzņēmumu jau veidoja tikai 40 gadu vecumā. Šis fakts vien pierāda, kāda bija Forda motivācija un tieksme, jo ikviens, kas mūsdienās līdz 40 gadu vecumam nebūs sasniedzis visu, ko vēlas diezin vai centīsies visu vēl sākt no sākuma, riskējot ar visu, kas viņam pieder.

Henrijs 1986. gadā uzbūvēja savu pirmo iekšdedzes dzinēja automašīnu, ko viņš nodēvēja par Forda Kvadraciklu, kad tad arī parādījās Henrija talants uz mehāniskajām lietām.

Fords un Edisons lēnām bija kļuvuši par draugiem un Edisons, lai gan būdams krietni vecāks mudināja Henriju turpināt darbu pie sava iekšdedzes dzinēja un pie kopējā automašīnas koncepta, un ieguvis savus pirmos investorus Henrijs 1899 gadā izveidoja savu pirmo kompāniju, bet tā nebija pietiekoši labi noorganizēta un nespēja nest peļņu. Tālāk Henrijs izveidoja partnerību ar savu ilggadējo draugu Alexandru Malkomu, bet sākumā arī šis uzņēmums bija diezgan mazs un Henrijs nespēja pārdot savus automobiļus. Paralēli būvējot ģimenes klases auto, Henrijs izveidoja arī ātrāko automašīnu pasaulē un tādā veidā piesaistīja Barnija Oldfielda uzmanību, kas Henrija automašīnu parādīja plašākai publikai un iepazīstināja visus ar Forda vārdu un brendu. Henrija vispopulārākais izgudrojums bija tieši Model-T automašīna, kas tika izveidota 1908. gadā, un no pašiem pirmsākumiem iekaroja daudzu cilvēku sirdis, jo bija pirmais auto, kas bija pietiekoši lēts, ali to atļautos vidējās klases cilvēki, kā ari drošs un izturīgs, lai to nebūtu tik bieži jālabo. T modelis bija Henrija karjeras virsotne, bet interesanti, ka viņam jau bija 45. gadi, un visi miljoni un slava nāca tikai pēc tam, kas liecina par šī cilvēka neatlaidību un tieksmi pretī slavai.

Parasti cilvēki domā, ka Forda slava bija dēļ tā, ka viņš izveidoja pasaules labāko automašīnu, un lai gan tā bija taisnība, tomēr Henrijs bija ļoti zinošs pārdevējs un viņš Detroitā izveidoja vienu no lielākajām mārketinga kampaņām, dodot lielu daļu peļņas automašīnu dīleriem, kas darbojas, kā mūsdienu mārketings, un šādā veidā Henris spēja kopumā pārdot vairāk nekā 15 miljonus automašīnu, un vienu brīdi Forda T modeļa automašīnas sastādīja vairāk kā 50% no kopējā ASV auto tirgus.

Henrijs tālāko savu karjeru veidoja tieši uz saviem vecajiem lauriem un lai gan cilvēki pieprasīja krāsas un stilu Henrijs viņiem to liedza, un visas automašīna krāsoja melnas. Tieši tāpēc arī citi auto ražotāji vēlākos gados apsteidza Forda kompāniju, bet Henrijs bija kļuvis slavens un bagāts un tas jau viņam vairs īsti neinteresēja. Henrijs izturējās ļoti labi pret saviem darbiniekiem nemitīgi ceļot algas un samazinot kopējos kompānijas izdevumus, tādā veidā veidojot to efektīvāku, un ar dažādiem izgudrojumiem viņam izdevās T modeļa automašīnas cenu samazināt līdz tam, ka mūsdienu naudas izteiksmē tā maksāja mazāk kā 6000 Eiro, kas mūsdienās liekas neizmērojami maza cena, ja ņemam vērā, ka tā ir pilnīgi jauna automašīna!

Henrijs ir un paliks viens no zināmākajiem Amerikas industriālistiem tieši viņa neatlaidības un cenu samazināšanas pēc. Viņam izdevās izveidot vienu no mūsdienu lielākajām industrijām, jo pirms Forda vārda mašīnas bija tikai luksusa produkts, bet Henrijs to padarīja par katra vidusmēra cilvēka pierastu lietu!